Gjennomførte løsninger på det meste
Høy kjørekomfort, mange utstyrsvarianter og en pris som passer for mange – dette er en bil det er verdt å prøvekjøre!
Av Eilif Berge
Først publisert på bydelsavisa.no
Peugeot har valgt å plassere den nye 5008 i SUV-segmentet. Syv seter er prioritert fremfor firehjulstrekk. God bakkeklaring, høy kjørekomfort, og mange utstyrsvarianter på både motor og utstyr for å trekke frem noe, gjør dette til en bil det er verdt å prøvekjøre. Med en pris som starter på like under 400 000 kroner, er dette en bil som kan passe for mange.
Viderefører gode løsninger
Hvis du allerede har kjørt en Peugeot 3008, er det mye du vil kjenne igjen i den nye 5008. Peugeot 3008 ble for ikke lenge siden kåret til årets bil i Europa.
At det er lurt å ta med seg de løsningene man har god erfaring med i nye utgaver, er det vel ingen tvil om. Største forskjellen mellom 3008 og 5008 er vel at 5008 har 16 cm lengre akselavstand. En bakkeklaring på 23,6 cm plasserer den nye 5008 helt i øverste sjiktet på dette feltet. Selv om bilen pr i dag ikke leveres som 4wd, finnes det et godt alternativ, nemlig en variant som har Grip Controll System. Dette er et elektronisk system som enkelt fortalt fordeler kreftene til drivhjulene alt etter veigrep.
Mange detaljer
Når du setter deg inn i bilen får du en følelse av at kvalitet og komfort. De mange detaljene gjør at du trives med seter, interiør, farger, instrumentpanel osv. Konseptet i-cockpiten er en løsning som gjør at opplevelsen med å sitte i førersetet er positiv. Moderne design og smarte løsninger gir et godt totalinntrykk.
Dette er en praktisk bil for storfamilien. Og trenger du ikke alle de sju setene, er det enkelt å ta bort de 2 bakerste. Da har du en veldig praktisk fem-seter med god plass. De tre setene på midtraden kan justeres, noe som gjør at tilpasningene til de enkeltes behov for benplass eller bagasjeplass er stor. Bilen leveres også som varebil med grønne skilter for de som kun trenger 2 seter.