Frivilligsentralen tilbyr hjelp i en vanskelig koronatid

-Det er i krisetider man ser dugnadssjela til nordmannen komme frem! Vi ser det på facebook og i medier, hvor folk tilbyr seg og sin tid til de som trenger hjelp. Det sier leder for Skaun frivilligsentral Siri Grøttjord, og forteller at de allerede har mange tilbud på plass til innbyggerne i Skaun kommune i disse koronatider.

Frivilligsentralene kommer virkelig til sin rett
-Jeg følger mange av sentralene på facebook, og det er utrolig å se alle de kreative ideene og nyttige tiltakene som popper opp, sier Siri. Fellesnevneren er at frivilligsentralene er snare til ‘å områ seg’, vi ser at frivilligsentralene sitt motto «kort vei fra tanke til handling» er mye mer enn et motto, det er rett og slett en gjeldende arbeidsinstruks.

Siri forteller at hun var litt usikker på hva en nedlukking av samfunnet ville bety for oss som har vår fremste oppgave i å sørge for møter mellom mennesker.  -Men er det ikke merkelig, når en dør blir lukket, så åpnes en annen, og det er godt å se at vi kan gjøre noe bra og nyttig for skauningene også nå i denne krisetiden.

Stengt for besøkende på sentralen
-Fordi om vi har stengt sentralen for besøkende, og jeg stort sett nå jobber fra kjøkkenbordet hjemme, så har vi altså mer enn nok å gjøre. Vi har et godt samarbeid med kriseledelsen. For en frivilligsentral så er det helt tvingende nødvendig med god samhandling. Vi kommer ingen vei med noe med mindre vi har gode samarbeidspartnere og god kommunikasjon. Og det har vi i Skaun, forsikrer Siri.

Mange forholdsregler og strenge krav for å unngå smitte
Siri forteller at det er en krevende tid med mange forholdsregler. Derfor er det viktig at vi gjør et godt stykke forarbeid, både for å sikre at ingen av våre frivillige blir utsatt for smitterisiko og at de som mottar hjelp fra oss også opplever at det er trygt å motta hjelp fra oss. Så det har vi brukt mye tid på nå. Vi er forsiktige med å tilby noe som gjør at frivillige må inn i hjemmene til folk , så vi begrenser det til tilbud som gjør at folk ikke trenger å ha nærkontakt med hverandre.

-Hvordan dette blir fremover vet vi jo ikke, vi vurderer fortløpende hva som kan være aktuelt å gå ut å tilby, både ut fra det vi har av frivillige og det rådene kriseledelsen gir oss, påpeker hun.

-Vi har hatt en god dialog med butikkene i Skaun  om hvordan vi kan løse det med pakking og utkjøring av mat/basisvarer og apotekvarer til de som sitter koronafaste hjemme, så det er nå oppe og går. Vi understreker at Coop Marked Skaun er et godt alternativ her, selv om vi også tilbyr hjelp til dette. Mange frivillige har meldt seg for å bidra, og vi har hatt flere oppdrag både i Børsa og Buvika allerede, noe Siri er veldig glad for.

Telefonvenn
Nå arbeider vi for å få på plass en Telefonnvenn-tjeneste for de som er ensomme og trenger noen å snakke med. Også her har vi et godt samarbeid med kriseledelsen i kommunen. For de som ringer kommunens innbyggertelefon 900 17 381 og som rett og slett er ensomme og trenger en venn å snakke med, vil de bli henvist videre til oss. Innbyggere kan også ta direkte kontakt med oss på tlf. 941 43 066 så vil de få tildelt en telefonvenn som kan ringe dem til avtalt tid og snakke om løst og fast.

-Vi har også fått spørsmål om å kjøre ut frukt fra Kapto til blant annet institusjonene i Skaun, og det har vi sagt ja til, sier hun. I tillegg har vi fått to kasser kakemix fra Mølla i Buvika, og vi tenker å sette en frivillig eller to til å bake kaker hvis vi får klarsignal fra renhold om at noen av kommunens kjøkken kan brukes til dette.

Det er ekstra viktig at smittevernreglene overholdes hvis vi skal tilby dette, så vi er nøye med å informere våre frivillige om rutiner som må følges . Dette håper vi kan være en liten oppmuntring til de som bor på Vennatunet og Tangentunet, og kanskje er det også flere som kan ta i mot en kakebit til kaffen, håper hun.

Hjelp til praktiske gjøremål
-Hvis noen har behov for hjelp til snømåking i denne ustadige årstiden, så kan vi også bistå med det. Noen har også tilbudt seg å lufte hunden, viktig å ikke glemme dyrene oppi dette. En del av de som har meldt seg til oss kan det også bli aktuelt å skipe videre til kommunen for å avklare om de kan bidra med andre typer oppgaver enn de kan bidra med gjennom oss, opplyser Siri.

Det er sikkert flere ting som dukker opp etterhvert som tiden går. Jeg forsøker å holde meg oppdatert på det som rører seg av gode tiltak rundt om i frivilligsentraleverdenen. -Vi er stadig på jakt etter gode, nyttige og kreative ideer.

-Jeg  oppfordrer til at folk tar direkte kontakt med oss hvis de har gode ideer, eller hvis de spørsmål om hva om de kan bidra med eller hva vi kan hjelpe til med, avslutter leder for Skaun frivilligsentral Siri Grøttjord.

Samtidig ber vi alle om å vise ekstra hensyn å følge myndighetenes oppfordringer og pålegg!

Kontaktinfo:
Tlf: 941 43 066
E-post: fvs@skaun.kommune.no     siri.grottjord@skaun.kommune.no 

Besøk oss skaun.frivilligsentral.no