Suzuki Swift 4×4 Hybrid er spådd høye salgstall

4X4 og HYBRID: Suzuki Swift nå med kombinasjon bensin / hybrid. Fra før en populær bil, og som nå forventes å nå høye salgstall. Uslåelig på pris og utstyr i sin klasse.

4X4 og HYBRID: Suzuki Swift nå med kombinasjon bensin / hybrid. Fra før en populær bil, og som nå forventes å nå høye salgstall. Uslåelig på pris og utstyr i sin klasse.

Den nye Suzuki Swift leveres med kombinasjon bensin/ hybrid. At bilene fra Suzuki har firehjulsdrift er vel ingen overraskelse. Og Swift´n er faktisk alene om å ha firehjulsdrift i sin klasse.

Av Eilif Berge
Først publisert på bydelsavisa.no

Suzuki kan vise til en økning i bilsalget i Norge. -Mange oppfatter dette som en billig og bra bil som passer godt til norske kjøreforhold, sier Jon Magne Storaunet hos Bilhuset Midtbyen i Trondheim. Prisen på den nye Swift Hybrid starter på 229 900 kr. Vil du ha GLX-utgaven starter denne på 259 900 kr, og har mer utstyr som standard enn tidligere modeller. Prisen er meget gunstig, og vi har store forventninger om at dette er en bil vi skal selge mye av, forteller Storaunet.

Hybridsystemet
Om sitt nye system Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS) skriver Suzuki: Bilen konverterer kinetisk energi som skapes ved bremsing eller ved reduksjon av hastighet. Denne energien lagres i et spesielt batteri som sørger for å forbedre drivstofforbruket til Swift. Energien som er lagret brukes i utgangspunktet på to måter. Den første er for å starte Suzuki sin Integrerte Start Generator (ISG). Dette hjelper motoren ved akselerering, spesielt i motbakker.

I tillegg til å hjelpe motoren ved akselerering, inkluderer hybridsystemet en start/stopp funksjon. Systemet skrur av motoren når bilen står stille, noe som reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet når det er mye trafikk. Hybridsystemet hjelper dette systemet ved å bruke elektrisitet for å starte bilen igjen, noe som gjør bilen enda mer effektiv.

BAGASJEROM: Bagasjerommet er oppgitt til 265 liter. Legger man ned baksetene har man god plass med 580 liter.

BAGASJEROM: Bagasjerommet er oppgitt til 265 liter. Legger man ned baksetene har man god plass med 580 liter.

Litt om bilen
Motorkraften er totalt på 90 hk. Forbruket oppgis til å være 0,45 l/mil. Bilen har stort sett beholdt sitt utseende. Lyktene både foran og bak leveres nå med LED. Dette er en liten bil, og bagasjerommet er derfor heller ikke noe spesielt stort (265 liter). Slår man ned baksetene blir derimot plassen på hele 580 liter. Ellers har interiøret blitt litt sprekere, og bilen kan også leveres med et nytt infotainment-system. Adaptiv cruisekontroll, multifunksjonsratt, ryggekamera, filskiftevarsling, bakkestartassistent og DAB+ radio er utstyr som er nyttig å ha med. I kollisjonstesten til Euro NCAP har den nye Suzuki Swift oppnådd fem stjerner.

Oppsummert etter prøvekjøring


Bilen oppleves komfortabel og lett å kjøre. Ikke spesielt rask, men det forventet jeg vel heller ikke. Etter hvert ble jeg vant med at den vil ha litt turtall.

Firehjulsdriften gjør at den tar seg frem over alt, mer eller mindre, og det er noe man setter pris på i disse dager med mye isete veier.

Oversiktlig for fører, og veldig smart og kanskje nødvendig med ryggekameraet. Nyttig å kunne legge ned bakseter og dermed få god bagasjeplass, i hvertfall hvis man bare er to.

Forhandlere av Suzuki i Trondheim:
Bilhuset Midtbyen: www.bilhuset-trondheim.no
Strindheim Bil: www.strindheimbil.no