Vårstemning og båtpuss i Børsa båthavn

BB2016-Bil02

Tettpakket med biler i Børsa båthavn på søndag

Med strålende vær og kun to uker igjen til felles båtutsett var Børsa båthavn full av hektisk aktivitet i helga

Tekst/foto: Gunnar Reitan

Overalt i havna hørtes lyden av slipemaskiner, poleringsmaskiner, bormaskiner, og pussing med sandpapir. Folk i alle aldre, og med alle mulige typer båter, jobbet iherdig med å klargjøre båtene sine for en ny sesong med turer, fiske, naturopplevelser og kos på sjøen.

BB2016-PANORAMA

Båter i opplag på land – Børsa båthavn

Godt i gang
Bertil Nedregård var en av de mange som var i havna for å klargjøre seilbåten sin for sesongen nå på søndag. Han er opprinnelig fra Ålesund, men har bodd i Børsa siden 1989. Han jobber som IT-spesialkonsulent i Trondheim Kommune, er gift og «godt voksen» med både barn og barnebarn.

Bertil forteller til SkaunNytt at han har kommet godt i gang med årets forberedelser, og at han regner med å være sjøklar til båtutsettet den 23. april.

BB2016-Bertil Nedregård03

Bertil Nedregård er i full gang med vårpussen på båten

Vært en del prosjekter
Har det vært mye å gjøre med båten nå i vår?

– Ja, det har vært en del prosjekter kan man si. For det første så har jeg slipt ned hele stålkjølen. Jeg har nettopp lagt på epoksy og primer, så nå er kjølen klar for å bunnsmøres.

BB2016-Bertil Nedregård04

Stålkjølen er slipt ned – klar for bunnsmøring

Mistenkelig sprekk i skroget
– Det andre prosjektet på båten var at jeg oppdaget en tynn sprekk i skroget på undersiden akterut. Sprekken var knapt en millimeter bred, og har sannsynligvis vært der siden båten ble bygget. Jeg var veldig spent på hvor dyp sprekken egentlig var, og om det hadde trengt vann inn i glassfiberen. Heldigvis så var ikke sprekken mer enn ca to millimeter dyp, og det ser ut for at vannet ikke har trengt noe videre innover.

Hva har du gjort for å tette igjen sprekken?

– Det jeg har gjort i vår, er at jeg har slipt ned området rundt sprekken og sparklet det hele opp igjen. Deretter har jeg lagt på glassfiberduk med polyester og nå gelcoat. Senere skal jeg slipe ned området for å få det litt jevnere før jeg til slutt legger på Epoksy primer slik at det blir helt tett. Når jeg er ferdig blir dette kanskje den sterkeste plassen på hele skroget.

BB2016-Bertil Nedregård05

Sprekk i skroget er tettet igjen

Skiftet golv i lugaren
Har du gjort noe mer med båten?

– ja, det siste store prosjektet jeg har holdt på med i år har vært å skifte golvet i lugaren. Det var ikke tredekk i lugaren fra før, men kun et teppe som lå over glassfiberen. Det vanlige for disse båtene er å legge golv av mahogny, men jeg hadde lyst til å få det litt lysere i lugaren, og da fant jeg ut ask er et godt alternativ.  Nå som golvet er ferdiglagt skal jeg pusse over med fint sandpapir, og deretter olje det grundig. Jeg skal prøve en ny type olje som kalles for voksolje. Den skal visstnok gi en sterkere overflate enn tradisjonell olje.

BB2016-Bertil Nedregård09

Det har blitt lagt nytt golv i lugaren

Familebåt
Hva heter båten?

– Båten heter for «Erle». Navnet har den i fra de forrige eierne, men vi synes navnet var helt kurant,  så derfor valgte vi å beholde det.

Hva slags type seilbåt er det?

– Det her er en Scanmar 33 fot, 1986 modell. Denne båttypen begynte man å produsere på begynnelsen av åttitallet, og det var en av den første typen av seilbåter hvor man begynte å gi mer plass og volum under dekk. Den har blant annet en stor akterlugar under cockpit. Båten er 330 cm bred og det er en ganske brukbar bredde for den perioden som båten ble produsert i. Scanmar er forøvrig kjent for å være en veldig sjøsterk båt, noe som blant annet skyldes den 2 tonn tunge jernkjølen. I siste utgave av Seilmagasinet leste jeg nettopp en artikkel om «familiebåten» og der hadde de satt opp Scanmar båter som et alternativ til nyere seilbåter, dersom man var ute etter noe som var litt rimeligere.

Hva koster en brukt Scanmar båt i dag?

– En Scanmar i denne størrelsen vil jeg anslå ligger på mellom 250.000 og 350.000 litt etter bruksstand og utstyr på båten. Personlig synes jeg denne båttypen gir mye båt for pengene.

Hvor mange personer kan bo om bord i båten?

– Vi har vært syv personer om bord over lengre tid, og det gikk helt greit. Det kan kanskje oppleves som litt trangt dersom man får lengre perioder med dårlig vær. Som regel er man jo underveis, og stort sett så er det brukbart nok vær til at man kan variere litt om man er under eller over dekk.

BB2016-Bertil Nedregård01

Bertil om bord i seilbåten «Erle»

Den første seilbåten
Er dette din første båt?

– Nei, jeg kjøpte først en 13 fots plastbåt for ca ti år siden. Høsten 2011 kjøpte jeg båten jeg har nå, så dette er den første og eneste seilbåten jeg har hatt. Jeg gikk rett fra en båt på 13 fot opp til en båt på 33 fot. Skal jeg øke tilsvarende størrelse på vår neste båt må den vel bli på 53 fot, sier Bertil og ler.

Fascinert av seiling
Hva var det som gjorde at du begynte med seilbåt?

– Jeg vokste opp ved fjæresteinene i Ålesund der vi hadde en liten båt. Jeg har alltid hatt et nært forhold til sjøen, og jeg har vært fascinert av seiling helt siden jeg var liten, men i mange år var jeg for opptatt med andre ting til å kunne realisere seilbåtdrømmen.

Seilte den fra Stavanger
Hvor kjøpte du seilbåten?

– Den kjøpte jeg i Stavanger. Min bror og jeg seilte den opp hit til Børsa. Det var en veldig flott tur. Vi dro i slutten av oktober, og var fremme 1. november. Det var litt kaldt, men vi hadde kledd oss godt så det gikk helt greit.

Gikk dere mest for seil eller motor på turen?

– Vi seilte en god del, men vi brukte nok mest motor totalt sett. Det skyldes tildels manglende seileerfaring og tildels at vi måtte være sikre på å rekke tilbake til Børsa i løpet av den tiden vi hadde til rådighet. Mot slutten av turen lå vi ganske godt an i forhold til tidsskjemaet, så da ble det mer seiling og mindre bruk av motor. Det var en fantastisk tur, med blant annet en kjempeseilas over Hustadvika hvor vi hadde flott vind og god fart hele veien.

BB2016-Bertil Nedregård10

Bertil sin første tur med egen seilbåt gikk fra Stavanger til Børsa

Interessant og artig med seilkurs
Hadde du noe erfaring med seiling fra før?

– Jeg hadde ikke det, men min bror har drevet en god del med seiling. Han har faktisk en egen seilbåt på Mjøsa av alle ting. Jeg har på egen hånd satt meg godt inn i navigasjon og seilteori, og jeg har også tatt et seilkurs i regi av Trondheim Seilskole. Det var veldig interessant, og ikke minst artig. Det er to veldig ok karer som driver seilskolen i Trondheim.

Hele familien på tur
Har du hele familien med på seilturer om sommeren?

– Ja, kona er ofte med, og barna våre sammen med barnebarna vil svært gjerne være med på tur. Særlig barnebarna er veldig ivrige, og spør stadig om det er lenge til båten skal ut på sjøen igjen.

Hva er den lengste seilturen du og familien har dratt på?

– Sist sommer var vi en tur ut til Osen, og så har det blitt en del turer rundt Hitra og Frøya.

Har dere noen store turplaner i sommer?

– I Kristi himmelfartshelga skal jeg ut til Halten fyr sammen med mine to brødre og muligens min far. Dette forutsatt at været blir noenlunde ok. Utover det har vi ikke noen konkrete turplaner for sommeren, ennå i hvert fall.

BB2016-Bertil Nedregård08

Å utføre vedlikehold og utbedringer er en del av av gleden ved å ha båt

Vedlikehold er en del av gamet
Hender det at du seiler alene?

Det hender av og til, men da bare på litt kortere turer. All rigging er ført fram til cockpit så båten er helt grei å seile med alene. Jeg har også mye hjelp i en ny autopilot som jeg har montert inn selv. Den gamle autopiloten virket ikke optimalt, og det å skifte den ut med en ny var fjorårets store prosjekt. Jeg liker å holde på med slike ting. For meg så er det en del av gamet med å ha båt at jeg stadig kan pusle litt med vedlikehold og utbedringer av båten.


Vårbilder fra havna