Fra Marikollen suksess til utsmykking av Granåsen

(f.h) Frode Moen, Avdelingsleder for Olympiatoppen i Midt-Norge, får en offisiell overlevering av prosjektet, og takker Steinar Garberg for innsatsen.

Etter suksessen med Marikollen prosjektet i Skaun, har Steinar Garberg (75), sammen med naturfotograf Trond Are Berge (61), nå også fått være med på å utsmykke Olympiatoppens lokaler i Toppidrettsenteret, i Granåsen skianlegg. Utsmykkingen er en gave fra Heimdal historielag, og ble offisielt avduket den 7.mars i år.

Av Gunnar Reitan

Om Marikollen prosjektet:
«Fra Småbakka til Marikollen» var en kombinert kunstutstilling av Garberg og Berge, og kåseri med Ole Magnar Morken, som tok for seg historien til den tidligere hoppbakken på Marikollen i Skaun. Det ble avholdt fire forestillinger i 2018, og en forestilling under Vinterkulturuka i Skaun 2019. Alle forestillingene trakk fulle hus. Les mer her: Ole Magnar Morken imponerte nok en gang.

Skihopper i vinduet til Toppidrettsenteret. Figuren er ca 2.5 meter bred.

Utsmykningen i Toppidrettsenteret består av tre bilder på vegg, og tre store transparente bilder i vindu, som alle vender ut i mot langrennsarenaen. Garberg har laget skulpturene i leire, mens Berge har tatt skulpturene med seg ut i naturen, og tatt bilder av dem der.

To av bildene på vegg.

Mange gode trøndere
– Bildene illustrerer noen av de forskjellige hoppstilene som vi har hatt i etterkrigstiden, forteller Garberg. Både «Bokløv stilen», «Kongsberg knekken» og «finnestilen» finner du her. Jeg har også tatt utgangspunkt i kjente trønderske skihoppere som representerer de ulike stilartene i skulpturene mine. Tommy Ingebrigtsen, Roar Ljøkelsøy, Anders Bardal, Toralf Engan og Arnfinn Bergmann er alle med.

Garberg poengterer at vi har hatt flere veldig dyktige trønderske skihoppere, som har blitt både olympiske mestere, og verdensmestere.

– Det er lett å finne inspirasjon når vi har hatt såpass mange gode trøndere med i alle slags former for skisport, sier han.

Garberg foran det eneste sort/hvitt bildet i kolleksjonen.

Finanisering
Gaven til Olympiatoppen er finansiert av «Kaare Romulslis legat til kunstnerisk utsmykning» som har som betingelse at kunsten skal gavne innbyggerne i Leinstrand kommune. I tidligere tider hørte Granåsen inn under Leinstrand, og derfor har legatet kunnet være med på finansieringen. Tilstede ved avdukingen var leder i Heimdal historielag, Per Løvaas, nestleder Paul Hovlandsvåg, samt lederen for «Kaare Romulslis legat«, Jan Bojer Vindheim.

Ved avdukingen: (f.v) Trond Are Berge (naturfotograf), Paul Hovlandsvåg (nestleder i Heimdal historielag), Steinar Garberg (skulptør), Per Løvaas (leder i Heimdal historielag) og Jan Bojer Vindheim (leder for Kaare Romulslis legat).

Unikt samarbeid
Naturfotograf Trond Are Berge er glad for at prosjektet nå er vel i havn.

– Det har vært noen intense og utfordrende dager, medgir han. Det ser kanskje enkelt ut, men det er mye arbeid og mange dype tanker som ligger bak, og det gjelder nok for oss begge to.

Berge er en kjent naturfotograf som har deltatt på mange utstillinger både nasjonalt og internasjonalt. Han har tidligere jobbet som fjelloppsyn, og er daglig leder for Budal, Singsås og Soknedal fjellstyre. Senere i år skal han en soloutstilling i Oslo, og en i Sognefjellshytta.

– I mai skal jeg også ha en egen utstilling i Geneve. Det ser jeg veldig fram til, sier Berge.

Han forteller også at samarbeidet med Garberg er ganske unikt for hans del.

– Jeg er ikke vant til å samarbeide i prosjekter på akkurat den måten som vi to har gjort nå, men det har vært veldig artig, og ikke minst interessant, å få være med på denne reisen, sier Berge.

(f.v) Steinar Garberg og Trond Are Berge ved hoppbakken i Granåsen.

Veldig stolt
Han og Garberg møttes på Rennebumartnan, og startet samarbeidet for ca to år siden. Garberg spurte da Berge om han ville ta på seg oppdraget med å ta bilder av hopperne i «sitt rette element», nemlig i snø og friluft.

– Og det har vært et fantastisk samarbeid, skyter Garberg inn. Vi har stor respekt for hverandres ekspertise, og vi har faktisk vært enige om det meste hele veien. Jeg er veldig stolt over hva vi har fått til, og det er ekstra stas at vi har fått lov til å lage noe som kan sees av alle som besøker Toppidrettssenteret, i lange tider framover.

En av de andre skihopperne i vinduet til Toppidrettsenteret.

Sportsinteressert
Utsmykkingen rakk også akkurat å bli ferdig til RAW AIR konkurransen som skal avholdes i Granåsen nå den 13. og 14. mars, og Garberg forteller at han har tenkt seg i vei på kanskje et par av hopprennene, dersom det passer seg slik.

– I hvert fall hvis været blir noenlunde bra, sier han med et smil.

Garberg betegner seg selv som «overmåtelig sportsinteressert» noe han har vært helt siden han var guttunge.

– Jeg har vært aktiv både på ski og med annen idrett gjennom hele livet, men da på amatørnivå, forteller han. I barndommen hoppet alle guttene på ski, i våre egne små hoppbakker, og jeg var også så heldig å få overvære det siste hopprennet som ble holdt i Marikollen da jeg var 13 år gammel.

Garberg blir ivrig når han får snakke om to av de tingene som opptar ham mest: Kunst og sport.

Nysgjerrig
Det var også som guttunge at han fattet interessen for tegning, og det å kunne observere form.

– Jeg ble nysgjerrig på dette, samtidig som jeg veldig opptatt av sport. Skøyteløpere, skiløpere, fotballsparkere. Alt som fikk mediaoppmerksomhet og bilder i avisene. Så jeg begynte allerede i tidlig skolealder å tegne alle disse heltene, Hjallis, Martin Stokken. Ernst Larsen som sprang, og Torbjørn Falkanger som hoppet. Så sportsinteressen og kunstinteressen må nok sies å ha gått hånd i hånd gjennom hele livet, sier han.

Ikke bare sport
Men Garberg lager ikke bare kunst som er relatert til sport, selv om mange av skulpturene hans har tilknytting til sportsverdenen. En av de kanskje mer kjente skulpturene han har laget, er statuen av Lisbet Nypan som står utstilt utenfor Nypvang skole på Leinstrand. Statuen var hans første i helfigur, og ble ferdigstilt i 2005.

Statue av Lisbet Nypan på Leinstrand. (Foto: Steinar Garberg)

Har bodd lenger i Skaun
Garberg er selv født og oppvokst på Leinstrand, men har bodd i Børsa siden tidlig på syttitallet.

– Så jeg er jo egentlig Leinstranding da vet du, sier Garberg og smiler. Men jeg har jo bodd lenger i Skaun enn jeg gjorde på Leinstranda, så Skaun har også en vesentlig betydning for meg.

Garberg i arbeidsrommet sitt i Børsa.

Spissing mot kroppsøving
Han har almenlærerutdanning (Lektor) med spissing mot kroppsøving, og jobbet først som ungdomsskolelærer på Skaun ungdomsskole fra 1972 til 1992. Der underviste han først fremst i formingsfag og kroppsøving.

– så også der fikk jeg gi uttrykk for mine to store interesser i livet, forteller han.

Fikk hjelp av Kjell Aukrust
Etter jobben som ungdomskolelærer begynte han som han ren kunstlærer (Høgskolelektor) på Dronning Mauds minne, hvor han jobbet fram til han ble pensjonist i 2007.

– Jeg tok en kunstfaglig mastergrad med spesialisering mot karakterisering, på statens lærerskole i Notodden i 1984. Da fikk jeg hjelp av selveste Kjell Aukrust på deler av masteroppgaven, noe som var en veldig hyggelig, og utrolig interessant erfaring å få med seg. Aukrust hadde blant annet skulpturer av Solan og Ludvig i atelieret sitt, og han snakket til dem som om de var levende! Aukrust levde seg virkelig inn i kunsten han lagde, noe jeg også gjør, men da selvfølgelig på min egen måte.

Et lite utvalg av skulpturene Garberg har stående i arbeidsrommet.

Vakte oppmerksomhet
Masteroppgaven fikk også medieoppmerksomhet både i fra i NRK og Adresseavisen, da den var ferdig i 1984.

– Uke-adressa laget et hovedoppslag om masteroppgaven, og Norge Rundt kom jammen meg også på besøk, forteller Garberg. Masteroppgaven gikk ut på å modellere hendelser fra dagliglivet i min oppvekst: Leinstrand Songlag, Heimevernslaget, Agronomstevne på Skjetlein med mer. Det vakte oppmerksomhet!

Det aktuelle Norge Rundt innslaget ble sendt den 7. februar 1986, og du kan se det ved å klikke på bildet nedenfor.

Video:

Forskjellige oppdrag
– Etter det begynte jeg å få en del forskjellige oppdrag, forteller Garberg. Men jeg har stort sett holdt meg i Trøndelag, understreker han. Han har blant annet fått utsmykke både Skaun kirke, og Orkdal kirke med hver sin julekrybbe. Du kan også se skihoppere i glassveggen utenfor den nye omsorgsboligen i Børsa sentrum. Kunsten hans finnes også hos Modern Art Gallery i Trondheim.

Julekrybba i Skaun kirke – ferdigstilt i 2016 (Foto: Steinar Garberg)

Julekrybba i Orkdal kirke – Ferdigstilt i 2018.

En annen skulptur som kanskje er kjent for mange, er den som står utenfor Orkdal Rådhus.

Skulpturen «Kommunikasjon» som står utenfor Orkdal Rådhus (Foto: Steinar Garberg)

– Skulpturen utenfor Orkdal rådhus er den første offentlige bestillingen jeg fikk etter at jeg var ferdig med masteroppgaven, og den ble ferdigstilt i 1987, forteller Garberg.

Tatt mye tid og krefter
Som pensjonist har ikke Garberg ligget på latsiden. I tillegg til å ha deltatt over 20 ganger på Rennebumartnan, har han blant annet vært med på utstillinger i regi av både Skaun kunstforening, og Orkdal kunstforening. Marikollen prosjektet har også tatt mye tid og krefter de siste to årene.

– Jeg prøver å roe litt ned på enkelte ting, og blir nok ikke med på Rennebumartnan mer framover, selv om det har vær en veldig god arena å få være med på, og ikke minst med masse flotte folk.  Jeg ønsker å bruke litt mer tid på familien og andre ting også.

Har skapertrangen i blodet
Men det betyr ikke at han ikke skal fortsette med kunst.

– Jeg har jo formidlingstrangen og skapertrangen i blodet, og det bobler stadig opp nye ideer som det bokstavelig talt klør i fingrene etter å få utført. Jeg liker også å utfordre meg selv, og prøve ut ting som jeg kanskje aldri har gjort før. Utfordringer er en berikelse i livet, avslutter Garberg med et smil.